Sinds een jaar ben ik werkzaam als Junior Adviseur Duurzaamheid bij Gebouwinzicht. Ik ben betrokken bij diverse projecten en draag zo bij aan de verduurzaming van gebouwen. In deze blog geef ik een korte omschrijving over de ervaringen die ik het afgelopen jaar heb gehad.   

Leerzaam en uitdagend

Gebouwinzicht is een klein bedrijf, dus ik zit altijd dicht op het proces. Met alles werk ik samen met Sannie Verweij, de oprichter en eigenaar van Gebouwinzicht. Er is genoeg ruimte om mee te denken en te sparren over de beslissingen die worden genomen. Daarnaast krijg ik best wel veel verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden die ik uitvoer. Dat maakt het uniek om als starter in het werkveld kennis mee te maken. Deze hoge verantwoordelijkheid houdt het voor mij leuk en uitdagend. Het is wel veel zelfstandig werken. Dat heeft als voordeel dat ik vrij ben om mijn eigen manier te vinden over hoe ik het beste het project kan managen. Als nadeel kan het hebben dat het soms voelt alsof ik in het diepe wordt gegooid. Eigenlijk vind ik dat wel fijn. Persoonlijk hou ik daarvan en ervaar ik dat juist als heel leerzaam. 

Voor de ingewikkeldere projecten is bij de meeste andere adviesbureaus die ik ken lastig om een junior ingezet te worden. Naast kennis is ervaring vaak noodzakelijk. Bij Gebouwinzicht word ik wel altijd ingezet, zodat ik daarvan kan leren. Al is dat alleen om op de hoogte te blijven van de status van deze projecten. Zo moet ik regelmatig iets voorbereiden, zodat Sannie alvast een opzetje heeft. Vervolgens spreken we dat opzetje door, zodat het in een definitief eindrapport kan worden verwerkt. Ook werk ik mee aan het opstellen van de eindrapportages. Deze manier van werken geeft mij als junior de mogelijkheid om mee te kijken en denken in deze ingewikkelde projecten. Hier leer ik veel van en dat kan ik heel erg waarderen.  

Belang van contact

Ondanks dat we bij Gebouwzicht voornamelijk vanuit huis werken, is er genoeg mogelijkheid om (digitaal) collega’s en opdrachtgevers te spreken. Zo heb ik met het Gebouwinzicht team elke dag een dagelijkse check-in om enerzijds even gezellig bij te praten, maar anderzijds ook om planningen en prioriteiten door te nemen. Dit is ook het moment dat ik hulp kan vragen bij Sannie of bij andere betrokken collega’s. 

Voor grotere projecten heb ik wekelijks een overleg met opdrachtgevers over hoe het project ervoor staat. In dit overleg heb ik ook de mogelijkheid om vragen te stellen aan de opdrachtgever. Op de hoogte zijn van het project en vooruitkijken is essentieel, zodat ik de klant een volledige update kan geven. Het is dus zeker van belang om klantgericht te werk te gaan.  

Daarnaast stimuleert Gebouwinzicht het om tijdens werktijd te participeren in bijvoorbeeld een kennisgroep. Zo heb ik me sinds kort aangesloten bij Expertteam Data van FMN. Daar doen we met een groep professionals uit het werkveld onderzoek naar de functie van data binnen FMN. Zo kom ik in contact met verschillende mensen uit het werkveld. Heel interessant, leerzaam en leuk, maar ook nuttig voor Gebouwinzicht. 

Inzet bij BREEAM-projecten

Als Junior Adviseur werk ik bijvoorbeeld ook aan BREEAM-projecten in de expertrol. In de praktijk ben ik vaak informatie over de gebouwen aan het opvragen. De informatie toetst ik vervolgens tegen de richtlijn van het BREEAM-certificaat om te kijken of bepaalde gebouwonderdelen voldoen. Daarbij ben ik dus ook mede verantwoordelijk voor het managen van de ambitiescore van de opdrachtgever. Is de ambitiescore haalbaar of moeten er nog verbeteringen aan het gebouw plaatsvinden? Welke verbeteringen zijn dan de beste keuze om aan de ambitiescore te kunnen voldoen? Daarover geef ik adviezen aan de opdrachtgever. Voor BREEAM-projecten heb ik tevens regelmatig gebouwbezoeken. Een kijkje achter de schermen bij de meest zichtbare en bekende gebouwen, hoe leuk is dat? 

Betrokkenheid bij Quicksan gebouwdossier

Gebouwinzicht voert ook Quickscans gebouwdossier uit. Ook bij de ontwikkeling van deze quickscan was ik betrokken. Tijdens zo’n quickscan zijn er twee sessies met de opdrachtgever. Hierin stel ik met Sannie vragen over welke software en informatie beschikbaar is. Tijdens de uitvoering maak ik de notulen en ook de eindrapportage. Daarbij ben ik verantwoordelijk voor het identificeren van het probleem en welke oplossing wij opnemen in het eindrapport met adviezen over hoe processen rondom informatiemanagement verbetert kunnen worden. 

En verder…. Werk is er genoeg. Geen dag is wat dat betreft hetzelfde. Denk hierbij aan het maken van offertes, het schrijven van een blog of andere post. Er ligt altijd wel wat te doen en die werkzaamheden zijn divers.  

Ook Junior Adviseur Duurzaamheid bij Gebouwinzicht worden? Dat kan!

Zie jij jezelf ook als Junior Adviseur Duurzaamheid? Gebouwinzicht is namelijk actief op zoek. Misschien wel naar jou! Solliciteer via de vacature(s) op de website of stuur mij of Sannie Verweij een berichtje via LinkedIn.  

Door Koen Verwoert

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.