Vastgoedmanagement is een continu proces.
Het managen van vastgoed is een continu proces van plannen en monitoren. In het vastgoedmanagement hebben we te maken met verschillende stakeholders. Met gebouwinzicht help ik hen op drie manieren:

  • Weten waar je nu staat = Gebouwdossier op orde
  • Weten waar we naar toe willen en welke stappen gezet moeten worden = Routekaart
  • Stimuleren samenwerken van alle stakeholders = Intrinsieke motivatie

Mijn visie

Afgelopen dinsdag 6 oktober heb ik aan studenten van de Haagse Hogeschool van de Minor Vastgoed Management vertelt hoe ik tegen ons vakgebied aankijk en hoe ik dat dagelijks vertaal. Ik werk vanuit de visie dat we de aarde lenen van onze kinderen. Elke ontwikkeling die we doen is “een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder daarmee het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”. (Bron: Definitie duurzaamheid van de VN-commissie onder leiding van Brundtland uit 1987.)

De druk op de aarde neemt toe. Er zijn steeds meer mensen, met een hogere welvaart, en de voorraden raken op. Dat betekent dus minder grondstoffen, slechtere lucht en bodemkwaliteit, tekort aan schoon drinkwater.

Ik ben opgevoed met de campagne: “een beter milieu begint bij jezelf”. Als privépersoon stel ik mijzelf dan ook de vraag: “Wat kan ik in mijn werk doen om een bijdrage te leveren?” Ik heb een bouwkundige achtergrond. De gebouwde omgeving draagt voor een groot deel bij aan de CO2 uitstoot in Nederland. Daarnaast zijn gebouwen de plekken waar wij een groot deel van de dag verblijven. We zien gebouwen overal om ons heen en hebben daarmee een voorbeeldfunctie.

Ik geloof dat iedereen een bijdrage kan én moet leveren aan een duurzamere leefomgeving.
In de huisvestingsbranche hebben wij daarin de taak om de bestaande bouw te verduurzamen.

Wat doet Gebouwinzicht

Ik help dus organisaties om in dat continue proces van plannen en monitoren de juiste bijsturing te geven naar duurzamere acties. Bij de ene klant steek ik dat in vanuit een vraag op operationeel niveau, terwijl ik bij een andere klant begin bij het strategische beleid. Maar uiteindelijk ontkom ik er op de lange termijn niet aan dat klanten op alle niveaus uit de vastgoedpiramide hulp nodig hebben.

Ik heb de studenten vertelt hoe ik dit met mijn werk aanpak. Soms zet ik BREEAM in als middel om over duurzaamheid te praten. Voor andere klanten organiseer ik een training over de basis en leg hen over de hoekstenen van een goed gebouwdossier uit. Bij weer andere klanten help ik in een strategische sessie om de routekaart richting 2050 te bepalen.

Kritische studenten

De studenten maakte het mij niet makkelijk met kritische vragen over de duurzaamheid van mijn eigen huis. Ook stelden zij hele goede vragen over de rol van de overheid: “Moet je wachten tot het verplicht wordt door de overheid?” en “Moet de overheid meer stimuleren door financiering?” en “Wat is de rol van koplopers in deze discussie?”

“Bedankt, je hebt de studenten aan het denken gezet 👍”
Alberdien Kenbeek – coördinator Minor Vastgoedmanagement Hogeschool Den Haag

Wil je ook in gesprek met deze studenten?

Op dinsdag 27 oktober kun je aankomende Young Professionals zelf ontmoeten. Dit kan door op die dag maximaal 90 minuten online met hen te sparren over de manier waarop zij hun opdracht uitvoeren en feedback geven op hun ideeën. Je maakt contact met zo’n 20 studenten en hebt op deze manier direct zicht op jouw potentieel toekomstige werknemers. En, veel belangrijker; jij profileert jouw bedrijf en draagt bij aan het onderwijs door de directe aansluiting bij jouw praktijk. Heb jij of een collega interesse? Neem dan contact op met Alberdien Kenbeek, coördinator Minor Vastgoedmanagement Hogeschool Den Haag.

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.