Deze zomer was ik met mijn gezin terug op Samsø, het energieneutrale eiland voor de kust van Denemarken. Samsø heeft vorig jaar tijdens mijn studiereis veel indruk op mij gemaakt en daarom wilde ik mijn gezin dit ook laten zien. Verbazingwekkend genoeg merk je er als gewone toerist overigens weinig van dat energieneutrale en dat duurzame. De Denen lopen er ook niet zo mee te koop. Eigenlijk is dat heel normaal, want duurzaamheid zou gewoon de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.

Begin van duurzaamheid

Zo is het ook in je gebouw. In juni schreef ik al dat er momenteel drie grote duurzaamheidstransities bezig zijn. Hoe je daar in je eigen gebouw mee aan de slag gaat (of bent), is voor iedereen echter anders. Bij het bepalen van je focus is het altijd belangrijk om te weten waar je nu staat. Je hebt nu eenmaal inzicht nodig in je gebouw en je eigen organisatie om van daaruit een plan te maken om verder te verduurzamen. Wellicht herken je wat een oud deelnemer aan een cursus van mij ooit zei: “Ik vind het allemaal super inspirerend, maar ik weet gewoon echt niet waar ik moet beginnen. Ik wil graag meer doen om in ons gebouw energie te gaan besparen. Ik krijg hier alleen geen budget voor, en ik krijg mijn opdrachtgever niet mee.”

Start met inzicht

Mijn ervaring is dat in het overtuigen van collega’s of leidinggevende, het heel fijn is als je inzicht kan geven in de huidige situatie. Maar dat moet dan wel een compleet overzicht zijn dat alle kanten belicht. Daarbij zit de lastigheid voor veel mensen in de verspreiding van de informatie. Als Technisch Vastgoed Manager heb je ruim inzicht in de technische aspecten van het gebouw, maar je hebt mogelijk weinig grip op de eisen en wensen die de gebouwgebruikers aan het vastgoed stellen. Als Facilitair Manager heb je wel inzicht in de wensen van de gebouwgebruikers, maar je kent de technische kenmerken van het gebouw wellicht onvoldoende. De echte winst is pas te boeken als je de win-win situatie kan vinden waarbij aanpassingen zowel voor de eigenaar, als voor de beheerder als vooral ook voor de gebruikers van het gebouw een meerwaarde hebben.

Cursus Gebouwinzicht

Wil jij ook meer overzicht en inzicht om van daaruit plannen te kunnen maken? In oktober gaat de cursus Gebouwinzicht weer van start. Tijdens deze cursus bouw je aan juist dat inzicht. Samen vullen we de checklist Gebouwdossier in voor jouw eigen gebouw. Hiermee halen we alle basisinformatie over het gebouw boven tafel. Aan het eind van de 2-daagse cursus heb je inzicht in waar jij met jouw organisatie nu staat in relatie tot de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier. Zo heb je niet alleen inzicht in je gebouw, maar ook in de organisatie van duurzaamheid, de wet- en regelgeving die van invloed is op jouw gebouwdossier, het beleid en tot slot de software en tools die gebruikt worden.

Al deze informatie hierover verzamel je tijdens de cursus overigens al digitaal in de Checklist in Excel op je eigen laptop. Aan het eind van de cursus heb je dus concreet meer inzicht in je eigen organisatie en daarmee heb je de basis gelegd voor het gebouwdossier van jouw gebouw. De Excel kan je ook gebruiken als plan van aanpak waarmee je in jouw organisatie direct aan de slag kunt om nog meer inzicht te verkrijgen en het gebouwdossier daadwerkelijk te gaan vullen. Met deze informatie kun je ook aan de slag om duurzaamheidsmaatregelen op natuurlijke vervangingsmomenten in het beleid op te nemen.

Heb je wel zin om dit najaar heel concreet aan de slag te gaan met de checklist en zo meer inzicht in je gebouw te krijgen? Schrijf je dan nu in.

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.