Ik ben het een beetje beu. Het argument ´split-incentive´, oftewel de kosten komen op het ene bordje, de baten op het andere, ‘dus hoe gaan we dat verduurzamen nu verrekenen’. Ik kan het werkelijk niet meer horen. Dit argument was wellicht aan het begin van deze eeuw nog houdbaar toen net het besef bij iedereen indaalde dat duurzaamheid überhaupt belangrijk is. En ook nog wel bij de eerste stappen naar het verduurzamen van de bestaande kantoren. Maar dat geharrewar hebben we nu toch wel achter ons liggen?

Gebrek aan ambitie

Vorige week bezocht ik Building Holland. Zelfs prinses Laurentien van Oranje spreekt haar bezorgdheid uit over gebrek aan ambitie en daadkracht in Nederland. Andere prominenten als Pieter Winsemius zeiden dat die dag ook al.

Verduurzamen vraagt om organisatieverandering

Of de oplossing nu in een ‘Raad voor Kinderen’ ligt zoals de prinses voorstaat, weet ik niet. Wel draagt het bij aan de broodnodige organisatieverandering. Iedereen op de beurs die ik sprak, is het daar wel over eens. De organisatie moet het willen, dan pas zullen zij verduurzamen. Anders gezegd: de gebruikers moeten het gewoon gaan eisen. Dat het kan – en dus ook loont – bewijzen de voorbeelden wel. Google maar eens op het hoofdkantoor van Google. Lees ook het onderzoek van Robert Sengers van Kernwaarde Groen naar de meerwaarde van verduurzamen voor huurders van ruim anderhalf jaar geleden. Dat onderzoek laat zien dát er meerwaarde is. Dus waarom zouden ‘we’ het laten?

Waar een wil is…

Ook vanuit mijn passie voor duurzaamheid en gebouwinzicht steek ik het belang van de organisatie en de rol van de Facilitair Manager niet onder stoelen of banken. Ik schreef vorig jaar februari al in mijn blog ‘Hiaat begint bij FM-er’ dat het de Facilitair Manager (FM-er) is die contact heeft met alle sleutelpersonen in de gehuisveste organisaties. Het is de FM-er die op de hoogte is van het beleid, de wet- en regelgeving en aanvullende eisen voor het gebouw en van de organisaties. Het is de FM-er die verantwoordelijk is voor het gebouw en het functioneren daarvan (veiligheid, verwarming, ventilatie etc). En het is de FM-er die beschikking heeft over alle tools voor monitoring tijdens het gebruik. Kortom: het is de FM-er die de rol van spil moet pakken. Maar het is de organisatie die de FM-er daar ook ruimte voor moet geven.

Top 10 blogs

Overigens haal ik vaker in mijn blogs het belang van de FM-er, de organisatie en bestaande kantorenvoorraad aan. Heb jij ook een mooi voorbeeld van een organisatie waar de gebruiker vraagt om duurzaamheid? Ik zie graag je reactie hieronder. Want ik geloof echt dat we kunnen leren van de goede voorbeelden.

Mijn top 10 van eerdere blogs hierover:

1. Huisvesting is geen kostenpost, gebruiker staat centraal
2. Hoe kan dat nu: nog steeds geen kernteam
3. Gebouw verduurzamen begint bij de organisatie
4. Winstpakkers bestaand vastgoed benutten vraagt om gebouwdossier
5. Gebouwen in Nederland grootste vervuilers
6. Iedereen kan en moet bijdragen aan verduurzaming
7. Mensen de kern van Duurzaamheid
8. Praktijkcase gebouwinzicht Yarden
9. Renoveren de enige oplossing voor duurzamer vastgoed
10. Komt hier jouw aansprekende voorbeeld? Laat het me weten!

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.