De maand december is de uitgelezen maand om op een rustpunt terug te kijken op het afgelopen jaar. Wat is allemaal bereikt? Hoe staat het met het onderhoud en beheer van het pand? Gaat het goed zoals dat nu gaat? Of wil kan het beter, meer, hoger? Vragen die tijdens zo’n moment de revue zullen passeren.
Maar zo’n rustpunt is ook meteen het moment om vooruit te kijken, en plannen te maken voor het volgende jaar. Logische vragen zullen zijn: Wat wil ik volgend jaar bereiken? En wat zijn de doelstellingen? De bijbehorende SMART gedachten zijn dan: Hoe ga ik dat bereiken, wat kost me dat, wat levert het op, wie gaat dat wanneer doen en hoe ga ik dat meten.
Dat vind ik nu typisch vragen die in een gebouwdossier thuishoren. Ook vragen als: Wel of geen duurzaamheidskeurmerk, en welke dan (en waarom)? Wat zijn de energiedoelstellingen, en hoe ga ik dat monitoren? Ook dat zijn vragen die terug te vinden zouden moeten zijn in een gebouwdossier, met het antwoord natuurlijk. Immers alle zaken over en van het gebouw – of dat nu beleidstukken zijn van het bestuur, energie-monitoringsgegevens, het garantiebewijs van de ketel of een revisietekening – allen moeten eenduidig gebundeld en gearchiveerd worden en daardoor terug te vinden zijn.
Wat is jouw doelstelling?
Wellicht is voor komend jaar jouw doelstelling: het gebouwdossier op orde krijgen. Een goed begin, al zeg ik zelf! Want ik ben van mening dat een gebouwdossier vandaag de dag noodzakelijk is voor een Facilitair Manager als gebouwbeheerder.
Reageer
Weet je niet waar en hoe je moet beginnen? Geef je reactie hieronder en stel een concrete vraag over het gebouwdossier. Wie weet is het volgende blog dan wel een antwoord op jouw vraag!
[fsb-social-bar]