“Jij doet toch iets met duurzaamheid en met gebouwen?” Dat was een paar maanden geleden de vraag van Joke, de locatie directeur onderbouw van de basisschool van mijn oudste zoon, aan mij. “We hebben namelijk als school een E3-deal gesloten met de gemeente. We krijgen aan het eind van het schooljaar zonnepanelen als wij 10 punten in en aan de school aanpakken. Kun je ons helpen?” Uiteraard!

De eerste stap naar inzicht

Met mijn kennis over verduurzamen van vastgoed heb ik allereerst een paar weken terug voor Joke haar lijstje met de 10 punten beoordeeld: welke van deze acties kan zij zelf doen, welke acties moeten door de onderhoudspartijen gedaan worden (aangestuurd door het stichtingsbestuur) en waar heeft ze nog hulp bij nodig van mij of van andere enthousiast ouders. Ze kon weer verder. De conciërge kreeg bijvoorbeeld de opdracht maandelijks de energiestanden op te schrijven. Samen bedachten we dat we met met een klein groepje ouders ook de overige acties op de rit zouden kunnen krijgen.

Dit is nu precies wat ik liefste doe: mensen helpen inzicht te krijgen in de acties met betrekking tot het verduurzamen van vastgoed én daarbij iedereen te laten doen waar hij of zij goed in is. Zo Joke is heel goed in ouders mobiliseren. Een maand na onze eerste afspraak zaten wij al met de groep voor het eerst bij elkaar. Vanmorgen was het tweede vrijwilligersoverleg.

Delftse ingenieurs

Nu hebben wij het geluk dat onze basisschool in Delft staat. Een stad waar veel ingenieurs blijven hangen. Het duurzaamheidsoverleg bevat dus vakkundige techneuten genoeg: iemand die bij RWS projectmanager Circulaire Economie is, iemand die opgeleid is tot windmolenontwikkelaar, iemand die milieucoördinator is bij een grote universiteit (niet TU Delft), iemand die als HR-coördinator alles weet over gezonde werkplekken, iemand die bij een andere grote gemeente milieubeleid implementeert en dus ikzelf, niet onbekend met duurzaamheidskeurmerk BREEAM en een passie voor het verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Wel allemaal moeders, dat dan weer wel…

Drie andere moeders zijn niet eens aangesloten bij het overleg, maar mogen we wel altijd inschakelen voor extra kennis en handjes als dat straks nodig is. Twee daarvan werken beiden zelf bij de gemeente Delft. Plaatsnemen in de overleggroep zou een dubbele pet zijn. Een ander is hoogleraar ‘sustainabilty’ en wilde graag meedenken, maar zij zit al in de activiteitencommissie en organiseert vandaaruit mee aan het Zomerfeest, dat dit jaar ook het thema Duurzaamheid zal krijgen.

Maar hoe dan ook: Joke heeft het haar kunde weer laten zien, met een duurzaamheidsteam waar menig adviesbureau jaloers op zou zijn!

En nu doorpakken

De eerste punten zijn al uitgewerkt. Voorbeeld: drie van de 10 actiepunten ging over afval scheiden. De bakken zijn reeds uitgezocht voor in de klassen (actie 1). Er is lesmateriaal verzameld voor alle klassen – van kleuterklas tot groep acht – (actie 2). Ook zijn er grote containers besteld (en al geleverd) en is geregeld dat de PDM bakken gratis worden opgehaald om te legen (actie 3). In ruil daarvoor houden wij – de school, de ouders en de kinderen – samen de omgeving van de school op regelmatige basis zwerfafval vrij. En dat natuurlijk onder het mom van ‘buiteneducatie’.

Mijn rol en de andere acties

Ik vind het heerlijk om zo bezig te zijn als onderdeel van de ‘participatiemaatschappij’ en zo mijn kennis en sterke kanten in te kunnen zetten om de school te helpen. Lekker struinen in mijn LinkedIn Netwerk. Lespakketten en lesmaterialen verzamelen en ordenen. Door slim overzicht in Trello, met een indeling naar onderwerpen als Water, Energie, Ecologie, Afval kunnen de docenten makkelijk de informatie opzoeken.

Natuurlijk heb ik bij Joke navraag gedaan hoever de stichting is met het implementeren van de 5 acties die opgenomen moeten worden in het Meer Jaren Onderhoudsplan. Dat is nu eenmaal mijn professionele blik. Door slimme vragen te stellen, je nergens mee te bemoeien, maar toch je kennis delen, heeft uiteindelijk iedereen baat. De school is straks een stuk duurzamer dankzij hulp van alle ouders.

En ik, ik heb er ook baat bij. Mijn jongste zoon gaat in juni ook naar school en gaat nog zeker 8 jaar in dit gebouw les krijgen. In een verbeterde, gezonde en duurzame leeromgeving.

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.