Gister was ik in Barneveld op het congres Partners in Energie-uitdagingen van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO). Vooraf noemde de organisatie zelf dit hét evenement voor bedrijven die werk willen maken van energiebesparing en duurzame energieopwekking. Het congres ging dan ook over de actualiteit van het Klimaatakkoord, de nieuwe Informatieplicht energiebesparing en over de kansen die duurzaam ondernemen biedt. Volgens de keynote van Ed Nijpels , voorzitter van het Klimaatberaad, is “Energiebesparing is niet langer vrijblijvend”. Hij vertelde dat het Klimaatakkoord in principe gewoon al af is. Het wordt alleen nog doorgerekend. Het is belangrijk dat dit in gezamenlijkheid gedaan wordt en breed gedragen: van link tot rechts in de kamer, maar ook door zowel burgers als bedrijven. Volgens Ed Nijpels zijn er nog maar 3 zaken relevant bij de doorrekening door het PBL (Planbureau van de Leefomgeving):

  1. Halen we met deze 600 voorstellen de 49% die we met elkaar hebben afgesproken?
  2. Is er een gelijke lastenverdeling tussen burgers en bedrijven?
  3. Is er voldoende inkomensonafhankelijkheid?

EZK Energy Award

Op het congres werd ook de prijs uitgereikt van de EZK Energy Award. Dat energiebesparing leeft in diverse industrieën, zie je wel in de diversiteit van de genomineerden die in december 2018 al bekend zijn gemaakt. Sibelco is genomineerd voor hun innovaties in het terugwinnen van warme schoorsteenlucht en hergebruiken daarvan in hun eigen droogprocessen en het verduurzamen van de keten. Zelf vond ik de genomineerde Orange Climate Autarkis erg interessant. Zij passen ‘phase change materials’ toe in systeemplafonds voor energieopslag. Deze systeemplafonds zijn in alle kantoren, waar een systeemplafond aanwezig is, toe te passen. De winnaar was echter Familiebedrijf Ter Laak Orchids met hun daglichtkas. In deze kas zetten ze de energie uit zonlicht om in warmte. Ze bewaren niet alleen dit voor de koudere nacht, maar slaan de energie ook op voor de koude winter. Meer over deze innovaties is te lezen op de site van RVO.

Informatieplicht energiebesparende maatregelen.

Maar uiteindelijk kwam ik deze middag vooral om meer te horen over de informatieplicht die bedrijven met betrekking tot het Activiteitenbesluit dat voortkomt uit de wet Milieubeheer. Voor wie er niet bij was, mijn top 5 van belangrijkste punten die tijdens het congres (nogmaals) gemeld werden:

  1. De drijver van een inrichting is verplicht om alle energiebesparende maatregelen die zich in 5 jaar of korter terugverdienen, ook daadwerkelijk door te voeren. (Zie artikel 2.14c en artikel 2.15 van afdeling 2.6 Energiebesparing van het Activiteitenbesluit). Deze energiebesparingsverplichting is alleen van toepassing op degene die inrichtingen van het type A of B drijft en als je elektriciteitsverbruik groter is dan 50.000kWh of als je een verbruik hebt van meer dan 25.000 m3 aardgasequivalenten.
  2. De informatieplicht voor energiebesparende maatregelen gaat echt per 1 juli 2019 van kracht. De softwaretool daarvoor komt begin maart beschikbaar via het e-loket. Je kan dan de vragenlijst informatieplicht via het e-loket ook door een adviseur/intermediair laten invullen. Als je alle informatie beschikbaar hebt, dan is de tool vrij snel in te vullen. Je kunt dus gewoon alvast aan de slag om de benodigde informatie te verzamelen.
  3. De informatieplicht geldt voor alle ‘drijvers van een inrichting’. Er komt geen aanschrijving aan deze bedrijven. Bedrijven moeten zelf weten dat deze wetgeving er al enige jaren is en dat ze nu moeten melden hoever ze al zijn met deze verplichte energiebesparende maatregelen. Bedrijven moeten dus ook zelf inzien dat ze de verplichte software voor de informatieplicht moeten gaan invullen. Twijfel je of jij als huurder of verhuurder nu wel of niet de drijver van de inrichting bent, dan kan je hierover contact opnemen met de omgevingsdienst.
  4. De software informatieplicht maakt gebruik van de lijsten met erkende maatregelen. Deze lijsten worden momenteel vervangen. De nieuwe lijsten worden naar verwachting op korte termijn gepubliceerd in de staatcourant. Je kunt als bedrijf kiezen voor 1 van de 19 lijsten die er voor de diverse branches gemaakt zijn. Maar je kan er ook voor kiezen met een eigen lijst van maatregelen te komen. Wel moet je dan een energie-advies op maat laten maken en alle maatregelen die in 5 jaar terug te verdienen zijn ook uitvoeren. Er zijn voorbeeldlijsten voor gezondheidszorg, kantoren, onderwijsinstellingen, datacenters, hotels en restaurants en bedrijfshallen en voor nog 13 andere sectoren. Als je kijkt naar de lijst voor kantoren, dan zijn er 34 erkende maatregelen, waarvan 15 gebouw-gerelateerd, de overige zijn meer gericht op de faciliteiten in dat gebouw.
  5. De vragen in de software van de informatieplicht, gaan over je werkelijk energiegebruik. Je mag de zelf op locatie opgewekte hernieuwbare energie (bijvoorbeeld uit wind of uit zon) hier niet van aftrekken. Het is dus belangrijk dat je inzicht hebt in je energiecijfers (wat op zichzelf ook al een van de erkende maatregelen is). De vragen uit de lijst met erkende maatregelen komen ook niet 1 op 1 overeen met je energielabel.

Cursus Energiewetgeving en energiemonitoring

Heb je nu zoiets: waar heeft ze het allemaal over? Moet ik als huisvestingsmanager in mijn gebouw nu verplicht iets doen in met energiebesparing of energie monitoring? Schrijf je dan in voor mijn training Energiewetgeving en -monitoring via Helix Academy van 7 maart in Utrecht. Tijdens deze training behandel ik in de ochtend alle wetgeving die van toepassing is voor gebouwen met betrekking tot Energiebesparing. Zowel het energielabel als het activiteiten besluit en de bijbehorende informatieplicht komen aan bod. Als we in de ochtend de basis van energiewetgeving hebben behandeld, gaan we in de middag aan de slag met het opzetten van een goede energiemonitoringsanalyse. Ik bespreek diverse tools die in de markt beschikbaar zijn voor energiemonitoring.

Als je meer over duurzaamheid in het algemeen wilt leren en in het bijzonder hoe je daar door meer inzicht in je gebouw meer grip op kunt krijgen, dan adviseer ik je de 2-daagse cursus Gebouwinzicht: de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier via Helix te volgen. Deze cursus is ook in Utrecht en wel op 21 en 28 maart. Aan het eind van deze twee dagen heb je een checklist met informatie over je gebouw en weet je wat de volgende stap is die jij kan doen om je gebouwdossier op orde te gaan krijgen.

Foto’s: Sannie Verweij & GBC Nederland @GBCnl

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.