ofwel: door mijn gebouwkennis inzetten voor basisscholen

‘In je kracht staan’. Eerlijk, ik gebruikte die term vroeger ook als ik wilde uitleggen dat jij als facilitair beheerder of vastgoed manager moet doen waar jij goed in bent. En vooral ook, waar jij energie van krijgt. Ondanks dat de term volgens marketingdeskundigen een veel te vaag en vrijblijvend begrip is, denk ik dat deze crisistijd ons helpt om tot de kern te komen, makkelijker te vinden wat jou echt drijft (en waarom).

Voor mij betekent in je kracht staan namelijk dat. Doen wat je goed kan en waar je energie van krijgt en daarmee waarde leveren aan de wereld. Met mijn kennis over verduurzamen van bestaand vastgoed draag ik daaraan bij. Dat doe ik door bijvoorbeeld een sessie Sparren met Sannie, begeleiding in een BREEAM-certificatie traject als assessor of expert, advies over de implementatie van een gebouwdossier of een specifieke in-company training over een bepaald duurzaamheidsonderwerp. Hiermee draag ik niet alleen kennis over, maar geef jou tools en handvatten zodat jij zelf regie krijgt – en ook houdt – over de uitvoer van de daadwerkelijke verduurzaming. Om daarmee ook jou weer in je kracht te zetten, dus.

Thuisonderwijs

Ik kan dat begrip ‘in je kracht staan’ gewoon niet loslaten. Zeker nu in deze tijd van thuiswerken en -school, zie ik voorbeelden te over. Komt een meester of juf van de lagere school nog wel tot zijn recht nu met dat thuisonderwijs? Didactisch lijkt het met alle digitale tools en videobellen nog best goed te gaan. Maar niet elke juf of meester kan tegen een leeg scherm praten zonder directe feedback van de klas. Het wippen op een stoel, het zuchten – vaak een teken dat iets toch niet helemaal begrepen is – is immers weg. En als leerkracht kies je waarschijnlijk ook voor dit beroep om contact te hebben met de kinderen. Anders was je wel bij een uitgever van schoolboeken gaan werken.

Andersom is het ook zo. Niet elke ouder is geschikt als leraar. Daarnaast: je hebt ook nog een baan die de nodige tijd van je vraagt. Zelf vind ik het heerlijk om een groep te enthousiasmeren tijdens workshops. Maar de toehoorders thuis zijn net even wat jonger en hebben zich niet zelf aangemeld voor een kennissessie rekenen of ontleden. Ik geef het direct toe, dat thuis lesgeven, dat vind ik persoonlijk best lastig. Gelukkig hebben wij de thuisschool met onze buren geregeld. Dat betekende de afgelopen tijd 1 keer in de 4 dagen juf en ook 1 keer in de 4 dagen buiten-speel-begeleider. Zo is dat prima te doen. En, ook belangrijk: als de ochtend voorbij is, ben ik weer juf af, en mag ik weer gewoon mama zijn.

Kansen

In het kader van ‘in je kracht’ brengt deze tijd ook goeds met zich mee. Te meer besef ik me bijvoorbeeld wat belangrijk is. Doordat ik minder tijd heb, word ik gedwongen om ook keuzes te maken in “wat pak ik op en wat niet?”. Daarbij maak ik dan de afweging: hoe voeg ik de meeste waarde toe? Voor mij houdt dat in dat ik niet altijd kies voor werk waar ik direct geld mee verdien. Maar ook voor werkzaamheden waar ik energie van krijg. Het meedenken met anderen over hoe ze een digitale les of sessie kunnen opzetten bijvoorbeeld of nu met de kwestie rondom de basisscholen.

Gebouwbeheer op basisscholen

Na de persconferentie van onze Minister-President van afgelopen 21 april ben ik meteen in de mail en telefoon gekropen om mijn hulp aan de basisschool van mijn kinderen aan te bieden. Als straks op 11 mei deze weer open mogen, zal er toch echt het één en ander bedacht, getekend en geregeld moeten zijn. Denk aan de routering – van het afzetten van de kinderen door hun ouders, hoe de kinderen naar buiten gaan voor het buitenspelen tot iets simpels als wie gaat naar welke toiletten en is de gang wel breed genoeg voor het passeren van elkaar – de indeling van de klassen, protocollen voor de schoonmaak enzovoort, enzovoort.

Maar ook, hoe neem je het gebouw weer in gebruik na 8 weken leegstand (denk aan legionella spoelingen) en is er nog extra ventilatie nodig. En laat ik nu precies van dit soort ‘gebouwinzicht’ zaken verstand hebben. Ik heb dan ook meteen al mijn gedachten hierover verwerkt in een checklist, rekening houdend met de richtlijnen van het RIVM. Inmiddels ben ik al benaderd door de PO-raad en gaan ook zij gebruik maken van deze checklist.

Corona checklist basisscholen

Ben jij ook op een basisschool betrokken en wil je mijn checklist gebruiken? Neem dan contact met mij op via sannie@gebouwinzicht.nl. Samen kunnen we het. Ik help graag.

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.