‘Samenwerken’ en ‘de eindgebruiker meer betrekken’ waren de voornaamste conclusies van de discussie over ‘Gezonde Gebouwen’ tijdens de eerste RoundTable van platform Duurzaam Gebouwd. Deze conclusies vond ik in vorige week op de site van Duurzaam gebouwd in het artikel ‘We beschouwen gebouwen als financiële producten’. Het zijn conclusies waar ik mij, zowel als BREEAM assessor als oprichter en trainer van Gebouwinzicht, volledig achter schaar.

Ik steun het pleidooi van VBI-adviseur Peter Musters voor “een onafhankelijke partij, die de integrale samenhang tussen alle gezondheidsaspecten – bouwkundig en installatietechnisch – overziet en deze blijft bewaken tot in de gebruiksfase van het gebouw”. De opmerking van Machiel Karels, consultant bij DWA, dat “meer dan 70% van de gebouwen die op basis van kwaliteitsklasse B is ontworpen en misschien wel is opgeleverd, in de praktijk echter maar een milieuklasse C of slechter behaalt” onderstreept het belang van contact met de eindgebruiker, monitoring, coördinatie, verantwoording en aansprakelijkheid.

Deputy Director Jan Jaap Blüm van Ballast Nedam eindigt de discussie met: “omdat het gebouw een financieel product is geworden, zijn er schotten tussen de verschillende afdelingen gekomen. Door meer contact met de klanten te hebben, hoop ik dat die schotten verdwijnen en er meer samenwerking plaatsvindt.”

Een open einde, met een voor mij voor de hand liggende oplossing. Iets wat ik al een hele tijd zeg en ook in geloof: de spilfunctie van Facilitair Manager (FM). Het is immers de FM-er die contact heeft met de sleutelpersonen in de gehuisveste organisaties. Het is de FM-er die op de hoogte is van het beleid, de wet- en regelgeving en aanvullende eisen voor het gebouw en van de organisaties. Het is de FM-er die verantwoordelijk is voor het gebouw en het functioneren daarvan (veiligheid, verwarming, ventilatie etc). En het is de FM-er die beschikking heeft over alle tools voor monitoring tijdens het gebruik. Kortom: het is de FM-er die de rol van spil moet pakken. Daar ligt voor mij de oplossing tussen het hiaat van ontwerp van een gebouw enerzijds en gebruik ervan anderzijds. Of dat nu over gezondheidsaspecten, veiligheid of duurzaamheid gaat. Zorg dat je die spilfunctie organiseert en goed archiveert in een gebouwdossier.

Als BREEAM assessor kom ik in de praktijk maar al te vaak tegen dat gegevens niet (of niet eenvoudig) beschikbaar zijn. Met Gebouwinzicht wil ik juist die partijen begeleiden in het goed ordenen en beheren van alle gebouwgegevens in een gebouwdossier.

Meer weten wat ik met Gebouwinzicht doe, waarom en hoe? Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief en download mijn Whitepaper met ‘de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier’ en de bijbehorende checklist.

Bron: lees het hele artikel ‘We beschouwen gebouwen als financiële producten’

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.