Door het Energieakkoord voor duurzame groei zijn voor 19 bedrijfstakken pakketten met erkende maatregelen voor energiebesparing formeel aangewezen. Eén van die bedrijfstakken is die van ‘Kantoren’.

De wettelijke tekst is begin deze maand in de Staatscourant gepubliceerd (Staatscourant 2019-8650) (pdf, 22 MB) en is vanaf deze maand (sinds 1 april 20019 – geen grap) in werking getreden. Een leesvriendelijkere versie kun je lezen op Infomil waarbij ook een koppeling naar meer achtergrondinformatie te vinden is.

Help! Wat nu?

Vanaf nu ben je dus verplicht alle erkende maatregelen die voor jouw organisatie en gebouw van toepassing zijn te realiseren. Juist, je leest het goed: alle erkende maatregelen. Daarmee wordt overigens bedoeld dat je de maatregelen moet gáán uitvoeren, niet al uitgevoerd moet hebben. Dus geen acute paniek. Wat je wel verplicht bent is om vóór 1 juli aangegeven te hebben via het e-loket hóe of wanneer je die maatregelen dan gaat uitvoeren. Het is dus wel echt zaak om hiermee aan te slag te gaan.

Maar hoe? Samen!

Voor kantoren zijn er in totaal 39 maatregelen van toepassing. De uitdaging zit niet in de complexiteit van die maatregelen, veelal technisch van aard. De werkelijke uitdaging is hoe je het gaat organiseren. Ook hierover hoef je geen paniek te hebben. Als jij verantwoordelijk bent voor de uitvoering, heb jij de taak van coördinatie. Dat wil zeggen dat jij de uiteindelijke gegevens invoert in het systeem (het e-loket), en daarvoor de noodzakelijke informatie ophaalt bij de juiste personen. Je hoeft dus niet zelf alle technische kennis te hebben en je hoeft het dus niet allemaal alleen te doen. Het is vooral een kwestie van de juiste collega’s inschakelen.

ICT en serverruimten

Die 39 maatregelen kun je namelijk groeperen naar organisatieonderdeel. Jouw collega die daarvoor verantwoordelijk is, kan zich over die maatregelen ontfermen. Zo hoef jij niet alles te weten, op te zoeken of uit te zoeken. Zo gaat er bijvoorbeeld een groep van die erkende maatregelen over ICT en de serverruimte. Denk hierbij aan maatregelen als maximale vermogen van de servers, en het hebben van een powermanagement systeem op deze servers. Jouw ICT collega kan hier vast snel een antwoord op geven. Een andere groep betreft bouwkundige gegevens of juist de klimaatinstallaties. Ook hier kan een collega jou vast van de juiste informatie voorzien.

Belang van organisatie

Het uitvoeren van alle erkende maatregelen ben je wettelijk verplicht. Dus dat moet, of je het nu wil of niet. Maar dit voorbeeld geeft wel het belang van een ‘goede organisatie’ aan: weten wie wat doet. Niet voor niets is Organisatie voor mij de centrale en eerste hoeksteen voor een goed gebouwdossier en voor gebouwinzicht, de basis voor continue verduurzaming! Dus als je echt werk wil maken met verduurzaming, tuig dan deze ‘organisatie’ eerst op. Vanuit daar kun je verder met ook de andere hoekstenen in kaart brengen.

Eerst meer weten?

Ik kan je helpen. Dat doe ik op verschillende manieren: met kennis en met begeleiding. Zo geef ik In company workshops waar ik de theorie van de Gebouwinzicht met mijn model van de 5 hoekstenen behandel. Ook kan ik – met name interessant voor grotere huisvestingsportefeuilles – een traject inzetten waarbij ik verschillende huisvestingsmanagers begeleid bij bijvoorbeeld een BREEAM-NL In Use certificeringsaanvraag. De regie blijft bij jouzelf, maar ik fungeer als jouw rechterhand en voor de managers als vraagbaak. Als je meer hierover wil weten, mail mij dan op sannie@gebouwinzicht.nl. Samen maken we dan een belafspraak en bespreken we of en hoe ik jou het beste kan helpen.

[fsb-social-bar]

Als je deze blog interessant vond, lees dan ook deze

Download GRATIS de “Checklist Gebouwdossier, de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier”

Vul de gegevens in en download de gratis checklist.

Hartelijk dank.